Abstract ink design by Aggie Puff |
Η εργασία
του αρνητικού ακολουθεί τις αντιθέσεις ανάμεσα στην ενόρμηση ζωής ή έρωτα και
στην ενόρμηση θανάτου ή καταστροφής (Green, 2011 σελ. 15)
Υπάρχουν [...] εκδηλώσεις, όπου το αρνητικό μπορεί να γίνει καταστροφικό, μέσω της
ενόρμησης καταστροφής, οδηγώντας τον ψυχισμό τελικά σε απόσυρση, παθολογικό
ναρκισσισμό και αποεπένδυση των αντικειμένων (Μπεράτη, 2011,
σελ.37).
[...] αυτό που, ίσως λανθασμένα, ονομάστηκε ένστικτο θανάτου, βασίζεται
με μια από-αντικειμενοποιούσα λειτουργία, δηλαδή στη διεργασία μέσω της οποίας
ένα αντικείμενο χάνει την ιδιαίτερη ατομικότητά του, τη μοναδικότητα που έχει
για μας και γίνεται ένα οποιαδήποτε αντικείμενο ή και καθόλου αντικείμενο. […] Η
από-αντικειμενοποιούσα λειτουργία συνεπάγεται μια (αρνητική) από-επένδυση
των εξωτερικών, εσωτερικών ή ακόμη και μεταβατικών αντικειμένων. Το
αποκαλούμενο ένστικτο θανάτου γίνεται μια τάση για αυτοεξαφάνιση. Συνδέεται
λιγότερο με την επιθετικότητα και περισσότερο με την ιδιότητα του τίποτε. Green, 2011, σελ.
112)
Σήμερα
είτε ακολουθεί κανείς τον Freud αναφερόμενος στη σιωπηλή καταστροφικότητα που δρα μέσα
μας- αυτή που ο Freud ονόμασε ενόρμηση θανάτου- είτε σκέπτεται τη βιαιότητα της καταστροφής του
άλλου, όπως της προέβαλε η Melanie Klein, ή τέλος
σταθεί στην ιδέα της εξαντλήσεως των δυνάμεων της ζωής λόγω αποδιοργανωτικών
ρήξεων και διασκορπισμού όπως τονίζει ο Pierre Marty […]
οπωσδήποτε καλείται να αναλογισθεί κλινικές εικόνες στις οποίες ορισμένα
στοιχεία ρήγνυνται ή αφανίζονται, τα μνημονικά ίχνη αποδιοργανώνονται, ενώ οι
αναπαραστάσεις θρυμματίζονται και οι συνδέσεις κάμπτονται. (Ποταμιάνου, 2011
σελ. 45)
Η αρνητική
ψευδαίσθηση στις παθολογικές εκφράσεις της, τα λευκά της σκέψεως, το άδειο των
διαρροών, η απόρριψη του αντικειμένου, τα συμπτώματα αποπροσωποποιήσεως, οι
αντιληπτικές διαταραχές, όλα αυτά είναι διαδρομές που υπογραμμίζουν
αποδιοργανούσες κινήσεις του ψυχισμού.
[…] όταν ο Green περιγράφει το παθολογικό αρνητικό
παρουσιάζει την ανικανότητα του ατόμου να αναπαραστήσει το πρωτογενές
αντικείμενο εσωτερικά και αυτό καταλήγει ενδοψυχικά σε «τρύπα» και
συναισθηματικό κενό. Το πρωταρχικό αντικείμενο δεν υπάρχει ως εσωτερικευμένο
αντικείμενο και επομένως δεν είναι ικανό να συμβολοποιηθεί ή να αναπαρασταθεί
εν τη απουσία του […] Για τον Winnicott εδώ μόνο το αρνητικό είναι πια
πραγματικό. (Ποταμιάνου, 2011 σελ. 45)
Όταν ο Winnicott μιλά για την
αρνητική πλευρά των σχέσεων εννοεί « τη σταδιακή αποτυχία που πρέπει να βιώνει
το παιδί όταν οι γονείς του δεν είναι διαθέσιμοι» (1971, σ.21). Αυτή ή έλλειψη
διαθεσιμότητα των γονιών προκαλεί δύο διαφορετικά βιώματα. Το ένα η αίσθηση της
κακίας του αντικειμένου με όλη την επιθετικότητα που περιλαμβάνεται στο κλάμα,
στα ουρλιαχτά, στην αναταραχή και την αναστάτωση. Εδώ το αρνητικό ταυτίζεται με
το κακό ως αντίθετο του θετικού, δηλαδή του καλού. Αλλιώς αυτή η μη
διαθεσιμότητα συνδέεται με τη μη παρουσία του αντικειμένου. Θα προσέξατε ότι
δεν χρησιμοποιώ τη λέξη απουσία γιατί στην απουσία υπάρχει ελπίδα της επιστροφής
της παρουσίας. Επίσης, δεν είναι απώλεια, γιατί την απώλεια μπορεί κανείς να
την πενθήσει. Στη περίπτωση αυτή η αναφορά στο αρνητικό είναι σε αυτό που δεν
υπάρχει, στο κενό, στο άδειο, δηλαδή στο σβησμένο. Οι δύο πλευρές[μη παρουσία
και απουσία] πρέπει να διαφοροποιούνται. Η συμβολή του Winnicott συνίσταται στο ότι έδειξε τον τρόπο
που αυτό το αρνητικό, αυτή η μη ύπαρξη, κάποια στιγμή θα γίνει το μόνο αληθινό
πράγμα. Μετά αυτό που συμβαίνει, ακόμη και όταν το αντικείμενο εμφανιστεί,
είναι ότι η πραγματικότητα του αντικειμένου εξακολουθεί να συνδέεται με τη μη
ύπαρξη του αντικειμένου. (Green, 2011 σελ. 110-11)
Ο Bion κάνει επίσης
μια διάκριση ανάμεσα στο «nothing” και το «no thing”, με άλλα
λόγια ανάμεσα στο τίποτε και το μη πράγμα, διακρίνει δηλαδή την απουσία ως
απουσία αντικειμένου […] και το τίποτε ως έναν κόσμο που τα αντικείμενα
καταστράφηκαν (Green, 2011 σελ.23-24) Η επιστροφή της παρουσίας του
αντικειμένου δεν επαρκεί για να επουλωθούν οι καταστροφικές συνέπειες της
υπερβολικά μακράς απουσίας. Η μη ύπαρξη έχει οικειοποιηθεί το νου, διαγράφοντας
τις αναπαραστάσεις του αντικειμένου που υπήρχαν πριν από την απουσία του.
[…] Αυτό που περιγράφω εδώ είναι σταθερό
στις περιπτώσεις αυτές, πολλές από τις οποίες εμφανίζουν αρνητική θεραπευτική
αντίδραση. (Green, 2011 σελ.
110-11)
Η αρνητική
θεραπευτική αντίδραση κλινικά
εκδηλώνεται με έναν παράδοξο τρόπο. Ο αναλυτής διαπιστώνει ότι ο συγκεκριμένο
αναλυόμενος αντί να παρουσιάσει βελτίωση, παρουσιάζει επιδείνωση, παρά το ότι η
ψυχαναλυτική ερμηνευτική διαδικασία είναι σωστή. […] Η αντίδραση αυτή του
ψυχισμού δεν οφείλεται μόνο στη σχέση Εγώ και Υπερεγώ σε ενοχή και στην ανάγκη
για τιμωρία, αλλά και σε δυνάμεις λιγότερο εμφανείς που συνδέονται με την
ισορροπία μεταξύ των δύο ενορμήσεων, λιβιδινικής και της ενόρμησης καταστροφής
[…] Εάν η αρνητική θεραπευτική αντίδραση συνδέεται κατά κύριο λόγο με ενοχή και
ένταση μεταξύ εγώ και υπερεγώ υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης κατά την αναλυτική
διαδικασία. Εάν όμως η ενόρμηση καταστροφής βρίσκεται αδέσμευτη σε μεγάλο ποσοστό
χωρίς τη δυνατότητα σύνδεσης με ψυχική αναπαράσταση σε κάποια ψυχική δομή, τότε
η αναλυτική παρέμβαση στην αρνητική θεραπευτική αντίδραση παραμένει ιδιαίτερα
προβληματική (Μπεράτη, 2011 σελ.32)
Μάλιστα,
στις περιπτώσεις αυτές, κατά καιρούς, ούτε ο αναλυτής ούτε ο ασθενής υπάρχουν
στη συνεδρία. Αυτές οι άμυνες κινητοποιούνται κάθε φορά που το υλικό πλησιάζει
σε οτιδήποτε σημαντικό. Ο νους του ασθενή σταματά να εγγράφει τις ερμηνείες του
αναλυτή. Οι ερμηνείες αποκλείονται, ο ασθενής λέει πως το μυαλό του είναι
άδειο, δεν παράγονται συνειρμοί. Για κάποιο χρονικό διάστημα, η αναλυτική
διεργασία παραλύει. (Green, 2011 σελ. 110-11)
[…] το
αναπαραστατικό κενό από το οποίο όλοι βγαίνουμε, μπορεί να λειτουργήσει στο
μεθύστερο μέσα μας ως ιδέα ενός βαράθρου όπου οι ενορμήσεις κινούνται σε
απουσία αναπαραστάσεων και συναισθημάτων. Οι ακαθόριστες εντάσεις, το ελεύθερο
άγχος, τα σωματικά αισθήματα που αναδύονται στη θέση του κενού ψυχικών
μορφωμάτων, δηλώνουν καταστάσεις που κρατούνται στο ψυχικά άμορφο. Θα έλεγε κανείς
τότε ότι το αρνητικό καλείται να κατακλύσει το Εγώ. […] Η ώση οδηγεί προς
αποδόμηση των μορφών. Έτσι, σε ορισμένες στιγμές βλέπουμε να χάνονται οι
εικόνες και οι λέξεις, η σκέψη αρνητικοποιείται, σαν να καταστρέφεται.
Παραμένουν μερικά σωματικά αισθήματα, ενώ οι μορφές αφανίζονται και οι λέξεις
δεν βρίσκουν την ουσία τους.[…] (Ποταμιάνου, 2011 σελ. 50-51)
[…] Ο Freud διευκρινίζει ότι η ενόρμηση θανάτου αποσκοπεί στο «να διαλύει τις
σχέσεις, δηλαδή να καταστρέφει» Σύνδεση- αποσύνδεση: μας παραπέμπει στον πυρήνα
της προβληματικής του νοήματος. Συνδέω περισσότερα στοιχεία σημαίνει ότι
δημιουργώ νόημα, το οποίο οικειοποιούμαι, κάτι που με κάνει να αισθάνομαι
υποκείμενο, να σκέφτομαι τον εαυτό μου. Διαλύω αυτές τις συνδέσεις, τις
καταστρέφω, σημαίνει ότι ακυρώνω το νόημα, πράγμα που θέτει σε κίνηση
διαδικασίες από-αντικειμενοποίησης και από-υποκειμενοποίησης […] (Αιζενσταιν,
2011 σελ. 56)
[Ο Bion] Κάνει μια
διάκριση ανάμεσα στη θετική γνωση (Γ+) και την αρνητική γνώση (Γ-). Η αρνητική
γνώση υποστηρίζεται από την παντοδυναμία, όπου το να μην γνωρίζεις είναι
πλεονεκτικότερο από το να γνωρίζεις […] Ο Bion διατυπώνει την υπόθεση ότι οι
καταστροφικές επιθέσεις οδηγούν στην εκκένωση μιας πρώτης ματαίωσης. Αλλά αν
αυτή επαναληφθεί, ο Bion προβάλλει το αξίωμα ότι τότε εκκενώνεται ολόκληρη η ψυχή, ως αντίδραση σε
αυτή την επανάληψη, επεκτείνοντας το πεδίο της καταστροφής. (Green, 2011
σελ.23-24)
Εδώ
συναντάει ο αναλυτής και μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες της δουλειάς του.
Κατ’ αρχήν γιατί αναλυόμενοι αποστρέφονται τις διαφοροποιούσες απεικονίσεις και
τη νοηματοδότηση, αλλά και διότι αν οι ναρκισσικές άμυνες υποχωρήσουν, το κενό
και οι απώλειες, που τις κάλεσαν αποκαλύπτονται. Ο αναλυόμενος καλείται τότε να
διαχειρισθεί ακριβώς εκείνο στο οποίο ως τότε η ψυχική του ζωή αντιτίθεται.
(Ποταμιάνου, 2011 σελ. 50-51)
Οι
μηχανιστικές ή χρηστικές καταστάσεις που έχει περιγράψει η Ψυχοσωματική
Σχολή του Παρισιού αποτελούν παθογνωμικά στοιχεία της κλινικής του αρνητικού,
πρόκειται για την κλινική του κνεου, της απουσίας, όπου η καταστροφικότητα
κατευθύνεται εναντίων των αναπαραστάσεων. Οι ψυχοσωματιστές της Σχολής του
Παρισιού χρησιμοποιούν την έννοια της ψυχικοποίησης η οποία αφορά την
αναπαραστατική διαδικασία. Χαρακτηρίζει την ικανότητα του ψυχικού οργάνου να
συνδέει την ενορμητική διέγερση με τα δίκτυα των αναπαραστάσεων. Η
αποψυχικοποίηση, της οποίας χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστά η μηχανιστική ή
χρηστική λειτουργία, συναντάται σε περιπτώσεις ορισμένων σωματικών ασθενών.
Επίσης εμφανίζεται σε παροδικές τραυματικές καταστάσεις, τις οποίες όλοι μας
αντιμετωπίζουμε.[….] Μπορούμε να κατανοήσουμε την αποψυχικοποίηση ως μια
αντιτραυματική στρατηγική που τάσσεται στην υπηρεσία της επιβίωσης [ η οποία]
υποδηλώνει άλλες δυνατότητες εκφόρτισης μέσα από το σώμα τη συμπεριφορά και την
πράξη. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η ψυχικοποίηση αποτελούν επίσης απόρροια
ορισμένων αποτυχιών της ψευδαισθητικής πραγματοποίησης της επιθυμίας στις
απαρχές της ψυχικής ζωής. Τότε αυτές οι αποτυχίες επιφέρουν ελλείματα στη
δόμηση των αυτοερωτισμών και της φαντασιωσικής ζωής. Η αποψυχικοποίηση
συνδέεται λοιπόν με κινήσεις δόμησης και αποδόμησης στο πλαίσιο της ψυχικής
λειτουργίας.(Αιζεσταίν, 2011 σελ. 56-57)
Βιβλιογραφία
Αιζενστάιν,
Μ (2011) Η καταστροφή της διαδικασίας της σκέψης. Στο Ο. Μαράτου & Κ.
Μπαζαρίδης Η Εννοια του Αρνητικού στην Ψυχανάλυση (σ. 55- 67) Αθήνα:
Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία/ Νήσος.
Green, A
(2011) Εκ των υστέρων σχόλιa στην εργασία του αρνητικού. Στο Ο. Μαράτου
& Κ. Μπαζαρίδης Η Εννοια του Αρνητικού στην Ψυχανάλυση (σ. 11- 27)
Αθήνα: Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία/ Νήσος.
Green, A
(2011) Η διαισθητική γνώση του αρνητικού στο παιχνίδι και πραγματικότητα.
Στο Ο. Μαράτου & Κ. Μπαζαρίδης Η Εννοια του Αρνητικού στην
Ψυχανάλυση (σ. 91-115) Αθήνα: Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία/ Νήσος.
Μπεράτη, Σ
(2011) Το αρνητικό στη ψυχανάλυση. Στο Ο. Μαράτου & Κ. Μπαζαρίδης Η
Εννοια του Αρνητικού στην Ψυχανάλυση (σ.29-37) Αθήνα: Ελληνική Ψυχαναλυτική
Εταιρεία/ Νήσος.
Ποταμιάνου,
Α (2011) Τι επιμυθεύεται; Στο Ο. Μαράτου & Κ. Μπαζαρίδης Η Εννοια
του Αρνητικού στην Ψυχανάλυση (σ. 40-54) Αθήνα: Ελληνική Ψυχαναλυτική
Εταιρεία/ Νήσος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου